İçeriği gör
  • KHK Haber
    KHK Haber

    7256 sayılı Kanun: Ek Tedbirlere İlişkin Başvuru Yolu Usulü

    Bilindiği üzere, olağanüstü hal kapsamında doğrudan kanun hükmünde kararnameler ile tesis edilen işlemlere karşı 7075 sayılı kanunla kurulu OHAL Komisyonuna başvuru imkanı getirilmişti. Bu kanunda başvuru yapılabilecek işlemler 2. Maddesinde şu şekilde sayılmıştır:

    a) Kamu görevinden, meslekten veya görev yapılan teşkilattan çıkarma ya da ilişiğin kesilmesi.

    b) Öğrencilikle ilişiğin kesilmesi.

    c) Dernekler, vakıflar, sendika, federasyon ve konfederasyonlar, özel sağlık kuruluşları, özel öğretim kurumları, vakıf yükseköğretim kurumları, özel radyo ve televizyon kuruluşları, gazete ve dergiler, haber ajansları, yayınevleri ve dağıtım kanallarının kapatılması.

    ç) Emekli personelin rütbelerinin alınması

    (Ayrıca) Olağanüstü hal kapsamında yürürlüğe konulan kanun hükmünde kararnamelerle gerçek veya tüzel kişilerin hukuki statülerine ilişkin olarak doğrudan düzenlenen ve (yukarıda sayılanlar haricindeki) işlemler

    Aynı maddenin 3. Fıkrasında yer alan “Bu maddede belirtilen işlemlere bağlı olarak olağanüstü hal kapsamında yürürlüğe konulan kanun hükmünde kararnamelerde yer alan ilave tedbirler ile kanun yollarının açık olduğu işlemler hakkında ayrıca başvuru yapılamaz.” Hükmündeki “ilave tedbirler ile” ibaresi Anayasa Mahkemesinin 24/12/2019 tarihli ve E.:2018/74; K.:2019/92 sayılı kararı ile iptal edildiği için bu boşluğu doldurmak adına 7256 sayılı torba yasanın 41. maddesi ile 7075 sayılı kanuna “İlave tedbirler için başvuru yolu” başlığı ile GEÇİCİ MADDE 4 getirilmiştir. Madde metni şu şekildedir:

    “İlave tedbirler için başvuru yolu

    GEÇİCİ MADDE 4 – (Ek:11/11/2020-7256/41 md.)

    (1) Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen işlemlere bağlı olarak olağanüstü hal kapsamında kabul edilen kanunlarda yer alan ilave tedbirlere karşı hakkında tedbir uygulanan kişi, kanuni temsilcisi ya da mirasçıları tarafından tedbiri uygulayan veya tedbirle ilgili olan kamu kurum ve kuruluşlarına bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde başvurulur. Kamu kurum ve kuruluşları, başvuru üzerine yapacağı inceleme sonucuna göre en geç altı ay içinde başvurunun reddine veya tedbirin kaldırılmasına karar verir. 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununun ek 7 nci maddesi hükmü saklıdır.

    (2) Başvuruların incelenmesi ve sonuçlandırılması için kamu kurum ve kuruluşları bünyesinde komisyon kurulabilir.

    (3) Kamu kurum ve kuruluşları bu madde kapsamında yapılacak başvuruların sonuçlandırılması için her türlü bilgi ve belgeyi ilgililerden talep edebilir.

    (4) Soruşturmanın gizliliğine ve Devlet sırlarına ilişkin ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla kurum ve kuruluşlar ile yargı mercileri, başvuru kapsamında ihtiyaç duyulan her türlü bilgi ve belgeyi gecikmeksizin başvuru yapılan kamu kurum ve kuruluşlarına göndermek veya yerinde incelenmesine imkân sağlamak zorundadır.

    (5) Bu madde kapsamındaki çalışmalarda kamu kurum ve kuruluşlarınca görevlendirilenler, görevlerini yerine getirdikleri sırada edindikleri kamuya, ilgililere ve üçüncü kişilere ait gizlilik taşıyan bilgileri, kişisel verileri, ticari sırları ve bunlara ait belgeleri, bu konuda kanunen yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklayamaz, kendilerinin veya üçüncü kişilerin yararına kullanamaz. Bu yükümlülük görevden ayrılmalarından sonra da devam eder.

    (6) Bu madde ile olağanüstü hal kapsamında kabul edilen kanunlarda yer alan ilave tedbirlere karşı kamu kurum ve kuruşlarına yapılan başvurular hakkında karar verenlerin görev ve fiillerine ilişkin hukuki, idari, mali ve cezai sorumlulukları hakkında 6755 sayılı Kanunun 37 nci maddesi uygulanır.

    (7) Kamu kurum ve kuruluşlarının kararlarına karşı Hâkimler ve Savcılar Kurulunca belirlenecek Ankara idare mahkemelerinde iptal davası açılabilir.

    (8) Bu madde uyarınca yetkili olmayan kamu kurum ve kuruluşuna yapılan başvurular yetkili olduğu değerlendirilen kamu kurum ve kuruluşuna gönderilir ve durum başvurana bildirilir.

    (9) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin ortaya çıkabilecek ihtilafları gidermeye Cumhurbaşkanlığı yetkilidir.”

    Kanuna getirilen bu hükümden sonra durumu şöyle özetlemek mümkündür:

    YENİ BİR BAŞVURU İMKANI GETİRİLMEMİŞ İŞLEMLER

    1. Kamu görevinden, meslekten veya görev yapılan teşkilattan çıkarma ya da ilişiğin kesilmesi.
    2. Öğrencilikle ilişiğin kesilmesi.
    3. Dernekler, vakıflar, sendika, federasyon ve konfederasyonlar, özel sağlık kuruluşları, özel öğretim kurumları, vakıf yükseköğretim kurumları, özel radyo ve televizyon kuruluşları, gazete ve dergiler, haber ajansları, yayınevleri ve dağıtım kanallarının kapatılması.
    4. Emekli personelin rütbelerinin alınması
    5. Pasaport iptali

    YENİ BİR BAŞVURU İMKANI GETİRİLEN TEDBİRLER

    İhraç, öğrencilikle ilişiğin kesilmesi, kurumların kapatılması, emekli personelin rütbesinin alınmasına bağlı olarak getirilen ilave tedbirlere karşı başvuru yolu getirilmiştir. Peki bu ilave tedbirler nelerdir? Bunu tespit etmek için doğrudan yapılan ihraç, kurumun kapatılması, öğrenciliğin sona erdirilmesini düzenleyen KHK (kanun) hükmüne bakmak gerekir. Örneğin 672 sayılı KHK (7080 sayılı KANUN) ile ihraç edilmiş bir kişi için bu KHK’nın 2. Maddesinin 2. Ve 3. Fıkrası hükmünde yer alan ilave tedbirler için başvuru yapılabilecektir. Bu kanun hükmü de şu şekilde düzenlenmiştir:

    “(2) Birinci fıkra gereğince kamu görevinden, Emniyet Genel Müdürlüğü teşkilatından, Jandarma Genel Komutanlığı teşkilatından ve Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatından çıkarılan kişilerin, mahkûmiyet kararı aranmaksızın, rütbe ve/veya memuriyetleri alınır ve bu kişiler görev yaptıkları teşkilata yeniden kabul edilmezler; bir daha kamu hizmetinde istihdam edilemezler, doğrudan veya dolaylı olarak görevlendirilemezler; bunların uhdelerinde bulunan her türlü mütevelli heyet, kurul, komisyon, yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu üyeliği ve sair görevleri de sona ermiş sayılır. Bunların silah ruhsatları, gemi adamlığına ilişkin belgeleri ve pilot lisansları iptal edilir ve bu kişiler oturdukları kamu konutlarından veya vakıf lojmanlarından onbeş gün içinde tahliye edilir. Bu kişiler özel güvenlik şirketlerinin kurucusu, ortağı ve çalışanı olamazlar. Bu kişiler hakkında ilgili bakanlık ve kurumlarca ilgili pasaport birimine derhal bildirimde bulunulur. Bu bildirim üzerine ilgili pasaport birimlerince pasaportlar iptal edilir.

    (3) Birinci fıkra kapsamında kamu görevinden çıkarılanlar, varsa uhdelerinde taşımış oldukları büyükelçi, vali gibi unvanları ve müsteşar, kaymakam ve benzeri meslek adlarını ve sıfatlarını kullanamazlar ve bu unvan, sıfat ve meslek adlarına bağlı olarak sağlanan haklardan yararlanamazlar.”

    Şu halde, örnek olarak 672 sayılı KHK ile ihraç edilmiş biri, bu ihraca bağlı olarak kendisinden alınmış aşağıdaki hakları için başvuru yapabilir:

    • Rütbe ve/veya memuriyetin alınması
    • Görev yaptıkları teşkilata yeniden kabul edilmeme
    • Bir daha kamu hizmetinde istihdam edilememe
    • Doğrudan veya dolaylı olarak (kamu hizmetinde) görevlendirilememe
    • Uhdelerinde bulunan her türlü mütevelli heyet, kurul, komisyon, yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu üyeliği ve sair görevlerin sona ermiş sayılması
    • Silah ruhsatlarının iptali
    • Gemi adamlığına ilişkin belgelerinin iptali
    • Pilot lisanslarının iptali
    • Özel güvenlik şirketlerinin kurucusu, ortağı ve çalışanı olamama
    • Büyükelçi, vali gibi unvanları ve müsteşar, kaymakam ve benzeri meslek adlarını ve sıfatlarını kullanamama ve bu unvan, sıfat ve meslek adlarına bağlı olarak sağlanan haklardan yararlanamama

    Bu ilave tedbirlerden hangisinin kişi için söz konusu olduğu, kişinin mesleğine ve durumuna göre değişkenlik gösterir. Ancak belirtmek gerekir ki sadece “görev yaptıkları teşkilata yeniden kabul edilmeme”, “Bir daha kamu hizmetinde istihdam edilememe”, “Doğrudan veya dolaylı olarak (kamu hizmetinde) görevlendirilememe” gibi ilave tedbirlerin KHK ile ihraç edilmiş herkes için geçerli olduğu ortadadır.

    Bu durumda sonsuza kadar ilave tedbirlerin etkisini devam ettirmemesi adına, ihraç edilen herkesin bu başvuru yolunu kullanmasının uygun olacağını değerlendirmekteyiz. Bu ölçüsüz tedbirlerin sonsuza kadar devam etmesini önlemek, hak ihlalini tescil ettirmek ve ileride AYM veya AİHM tarafından başvuru yollarını tüketmeme gerekçesiyle başvuruların reddedilmesinin önüne geçmek adına bunun yapılmasında yarar olduğu kanaatindeyiz.

    BAŞVURU HANGİ KURUMA YAPILACAKTIR?

    Kanun hükmü başvuru yapılacak kurumları tek tek saymamıştır. Sadece “tedbiri uygulayan veya tedbirle ilgili olan kamu kurum ve kuruluşlarına” ifadesine yer verilmiştir. Buna göre, esas olarak hangi kurum ilave tedbiri uyguluyorsa o kuruma başvuru yapılması gerekir. Ancak bu konuda tereddüde düşülebilir. Belirtmek gerekir ki yanlış kuruma başvurmak da herhangi bir hak kaybına yol açmayacaktır. Zira kanun maddesi “(8) Bu madde uyarınca yetkili olmayan kamu kurum ve kuruluşuna yapılan başvurular yetkili olduğu değerlendirilen kamu kurum ve kuruluşuna gönderilir ve durum başvurana bildirilir.” Şu halde yanlış kuruma başvurulsa dahi, başvuruyu alan kurumun bu başvuruyu yetkili olan kuruma göndermesi kanunen zorunludur. Yani yanlış kuruma başvurulmuş olsa bile kamu kurumları başvurunun muhatabını bulup ona göndermekle yükümlüdürler. Bu durumda başvuru yapılacak kurum konusunda net bir kanaat varsa o kuruma, tereddüde düşülüyorsa en son görev yapılan kuruma başvuru yapılabilir. Örneğin öğretmenler Milli Eğitim Bakanlığına, İl ya da İlçe Müdürlüklerine, Polis olanlar İçişleri Bakanlığı, Valilik ya da Kaymakamlıklara başvurularını teslim edebilirler.

    BAŞVURUDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR NELERDİR?

    Başvurunun, KHK ile doğrudan yapılan işlem (ihraç) açıklandıktan sonra yeni düzenlemeden bahsedilip, bu hüküm çerçevesinde ilave tedbirlerin kaldırılması talep edilmelidir.

    İletişim bilgilerinizin mutlaka dilekçede yer almasına dikkat edilmelidir. Zira cevap verileceği ya da ek bilgi istenileceği zaman size ulaşılması sağlanmalıdır.

    Hazırlanan başvuru dilekçesi kuruma verildiğinde MUTLAKA EVRAK KAYIT NUMARASI teslim alınmalıdır. İleride dava açmak gerekirse, başvurunuzu yaptığınızın ispatı için önemlidir.

    BAŞVURU HANGİ TARİHE KADAR YAPILMALIDIR?

    Kanun hükmü “maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde başvurulur” ifadesine yer verdiği için, başvurunun kanunun yürürlüğe girdiği 17/11/2020 tarihinden itibaren 3 ay içinde yapılmalıdır. Bu durumda başvuru süresinin 17/02/2021 tarihinde sona ereceğinin kabulü gerekir. Ancak başvurunun son güne bırakılmaması tavsiye olunur.

    SONUÇ

    7256 sayılı kanunla getirilen “ilave tedbirler için başvuru yolu”, geçmişteki ihraç ve kurum kapatmalarına ilişkin doğrudan etki doğuran bir başvuru yolu değildir.

    Bu başvuru yolu, geleceğe dönük haklardan sonsuza kadar mahrum edilmemek adına kullanılabilir. Şüphesiz bir hukuk devletinde bunun için sınırlı bir süre söz konusu olamaz. Ancak 3 aylık bir süre öngörüldüğü için, ileride sırf bu yüzden zorluklarla karşılaşılması muhtemeldir.

    Kanun hükmünde işaret edilen ilave tedbirlerin kaldırılması talebine ilişkin gelecekte AYM ve AİHM tarafından “başvuru yollarını tüketmediniz” denilmesi ihtimaline karşı bu başvurunun yapılmasında yarar vardır.

    Gelecekte karşılaşılması muhtemel “kamu hizmetine girme” hakkı önündeki engellerin kaldırılması, hak ihlallerinin tespiti adına başvuru yapmak gerektiği değerlendirilmektedir.

    Kanun metninden de anlaşılacağı üzere, başvuruyu “tedbir uygulanan kişi, kanuni temsilcisi ya da mirasçıları” yapabilecektir.

    Paylaştığımız dilekçe örneğini kendi durumunuza göre doldurduktan sonra bizzat ilgili kurumlara verebileceğiniz gibi avukat aracılığıyla da vekâleten başvuru yapabilirsiniz.

    (Gelen geri bildirimler üzerine başvuru metni şablonu sadeleştirilmiş ve çıktı üzerine elle doldurulabilecek şekle getirilmiştir. Şablonda doldurulacak kısımlar şunlardır:

    • Başvuru yapılacak bakanlık veya makamın adı
    • Ad, soyad, TCKN ve adres bilgisi
    • Başvurunun son kısmında başvurunun yapıldığı tarih bilgisi
    • Başvurunun son kısmında ad, soyad, imza)

    Kaynak[1]

    Başvuru Dilekçesi Örneği – Word (Doc)[2]

    References

    1. ^ Kaynak (www.gazihukukburosu.com)
    2. ^ Başvuru Dilekçesi Örneği – Word (Doc) (www.khkhaber.com)

    Kaynak



    Kullanıcı Geri Dönüşleri

    Önerilen Yorumlar

    Burada yorum bulunmuyor



    Cevap Yaz

    Şimdi cevap yazıp sonra kayıt olabilirsiniz. Eğer hesabınız mevcutsa, giriş yaparak üye isminizle cevaplayabilirsiniz.
    Not: Gönderiniz görünmeden önce editör tarafından kontrol edilip onaylanacaktır.

    Konuk
    Bir yorum ekle...

    ×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Yapıştırdığınız bağlantı uyarlandı.   Yalnızca link göster?

    ×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Yeni Oluştur...